یک وب سایت فروشگاهی حرفه‌ای چه امکاناتی باید داشته باشد؟

froshgahi

بین این همه فروشگاه آنلاینی که وجود دارد، چرا معمولا ترجیج می دهید از فلان فروشگاه خرید کنید؟ به جز اینکه قیمتش مناسب‌ است؛ چه چیزهایی باعث می‌شود از آن‌ خرید کنید؟

مثلا شاید این فروشگاه چندین روش پرداخت مانند پرداخت در محل دارد؛ یا اینکه به راحتی می‌توانید محصولاتی که به دنبالش هستید را در وب سایت جستجو کرده و سفارش دهید؛ یا اینکه با کمک چت آنلاین، خیلی سریع جواب سؤال‌تان را می‌گیرید.

همین عوامل به‌ظاهر کوچک باعث می‌شود، مشتری و فروش یک فروشگاه خاص بیشتر از دیگری باشد. یا اینکه یک وب سایت فروشگاهی حرفه‌ای را با یک فروشگاه معمولی نشان دهد. در این مقاله، می‌خواهیم در مورد امکانات فروشگاه اینترنتی که لازم است قبل از راه‌اندازی وب سایت آن را بدانید، صحبت کنیم.

هر چیزی که تا الان از گوشه و کنار شنیده‌اید را فعلا کنار بگذارید تا گیج نشوید. با دانستن این 12 مورد احتمالا به اطلاعات دیگری نیاز نخواهید داشت. به‌علاوه اینکه حواستان هست که از یک طراح یا شرکت طراحی وب سایت، چه چیزهایی را بخواهید و چیزی را از دست ندهید.

امکانات فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای چیست؟


اولین قدم برای داشتن یک فروشگاه اینترنت پرفروش و موفق این است، که سایت‌تان تا جای ممکن امکانات مورد نیاز مشتریان را داشته باشد. تجربه ثابت کرده است، مشتریان برای خرید به‌جز قیمت، فاکتورهای دیگر هم برایشان مهم است. بعضی از امکانات ممکن است به ظاهر جزئی باشد؛ اما قطعا کمک می‌کند که مشتریان تان بیشتر شود.

1. امکان جستجوی سریع محصولات در فروشگاه وجود داشته باشد

ممکن است بخواهید بیش از 100 محصول مختلف در فروشگاه تان قرار دهید. طبیعتا این تعداد محصول در یک صفحه از سایت جا داده نمی شود. پس پیدا کردن یک محصول خاص از بین این همه محصول کار راحتی نیست و مشتری باید آن را در سایت جستجو کند.

مشتری مدتی را صرف جستجوی محصول در سایت می‌کند، اما اگر در همان چند ثانیه اول در سایت پیدا نکرد، احتمالا فروشگاه را ترک می کند و به سراغ بعدی می رود. این پیش فرض را داشته باشید که مشتری فروشگاه آنلاین کم حوصله است. پس سعی کنید او را در همان ثانیه های اول به خواسته‌اش برسانید. اگر سایت شما قابلیت جستجوی سریع را داشته باشد، مشتری خیلی زود می‌تواند محصولی که می‌خواهد را پیدا کند.

این یک امکان فوق‌العاده در سایت است که حتی دیده‌ایم بعضی از سایت‌های بزرگ و شناخته شده آن را ندارند. یک نمونه آن سایت دیجی کالاست که علی‌رغم این تعداد فروش و مشتری که روزانه دارد، در جستجوی درون سایت خوب عمل نکرده است. اگر خودتان همین الان، یک محصول را در آن جستجو کنید، متوجه می‌شوید.

2. چندین گزینه برای پرداخت داشته باشد

بعضی از مشتریان به‌جای پرداخت آنلاین و از طریق درگاه بانکی، ترجیح می‌دهند هزینه را در محل پرداخت کنند. یا اینکه آن را کارت به کارت کنند. اگر در همان مرحله ثبت سفارش، دست مشتری را برای انتخاب روش پرداخت باز بگذارید، با رضایت بیشتری محصول را خریداری می‌کند.

یک سایت فروشگاهی حرفه‌ای در مرحله ثبت سفارش، چندین گزینه برای پرداخت هزینه دارد و مشتری هر کدام را بخواهد می‌تواند انتخاب کند.

3. امکان اتصال به درگاه‌های پرداخت متفاوت را داشته باشد

اتصال به درگاه پرداخت بانکی، اصلی‌ترین تفاوت بین یک وب سایت معمولی و یک وب سایت فروشگاهی است. پس اضافه کردن چنین امکانی برای هر وب سایتی واجب است. اما تفاوت در تعداد و نوع درگاه‎‌های پرداخت بانکی است.

مثلا بعضی از وب سایت‌های فروشگاهی به شما اجازه می‌دهد تا به چندین درگاه مستقیم و واسط متصل باشید. و تراکنش‌های‌تان را از این درگاه‌ها پیگیری کنید. همچنین به شما اجازه می دهد درگاه های ارزی و خارجی را به آن متصل کنید.

4. می‌توانید به گزارش سایت و فروش دسترسی پیدا کنید

اگر ندانید که در فروشتان چه اتفاقی دارد می‌افتد، نمی‌توانید آن را بهتر کنید. به قول پیتر دراکر: «اگر نشود چیزی را اندازه گرفت، نمی‌توان آن را بهتر کرد.» این اتفاق در فروش سایت شما هم می‌افتد. شما تا ندانید مثلا در فلان ماه چقدر فروش داشته‌اید، علایق مشتریان‌تان چیست، محصولات پرفروش و کم فروش کدام‌ها بوده‌اند، کدام صفحه از سایت‌تان بازدید و نرخ تبدیل بیشتری داشته است و… نمی‌توانید فروش‌تان را بهتر کنید.

شاید این اطلاعات به‌ظاهر اهمیتی نداشته باشد؛ اما این دقیقا همان چیزی است که بدون نیاز به هیچ شخص دیگر و هزینه اضافی می‌توانید فروش‌تان را بهبود دهید. مثلا می‌بینید یکی از صفحات اصلی سایت، تبدیل خوبی ندارد، پس برای بهبود، طراحی و محتوای آن را تغییر می‌دهید. یا مثلا یکی از محصولات سایت، فروش خوبی داشته است؛ آن محصول را برای ماه بعد بیشتر موجود می‌کند.

5. ارتباط آنلاین با مخاطب برقرار می‌کنید

در فروش اینترنتی مشتری شما و محصول‌تان را از نزدیک نمی‌بیند. احتمالا سؤالات زیادی برایش پیش می‌آید. مثلا اینکه آیا این محصول گارانتی دارد؟ جنسش از چیست؟ تاریخ انقضای آن چه زمانی است؟

از طرفی هم به‌دنبال این است که خیلی سریع جواب سؤالش را بگیرد. وگرنه امکان دارد، وب سایت را ترک کند و بیخیال خرید از شما شود. در صفحاتی از وب سایت مانند وبلاگ، امکان گذاشتن نظرات وجود دارد؛ اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که معمولا جواب دادن به آن‌ها چند ساعت طول می‌کشد. در حالیکه می‌دانیم مشتری عجله دارد.

بهترین ابزار و امکان همان سیستم چت آنلاین برای وب سایت‌تان است. با کمک آن، می‌توانید در همۀ صفحات وب سایت در کنار کاربر باشید و همان لحظه جواب سؤالش را بدهید. یک وب سایت فروشگاهی خوب، امکان اضافه کردن این قابلیت را دارد.

6. امکان فیلتر کردن نتایج جستجو را داشته باشد

گاهی محصولات فروشگاه شما و دسته‌های آن آنقدر وسیع است که مشتری گیج می‌شود. یا اینکه چون می‌داند چه نوع محصولی را می‌خواهد، ترجیح می‌دهد جستجویش را محدودتر کند. مثلا در همان مثال سایت آرایشی بهداشتی، مشتری به‌دنبال محصولی شوینده برای پوست صورتش است که قیمت آن زیر 200 هزار تومان است.

پس باید محصولات پوستی که قیمت آن‌ها کمتر از 200 هزار تومان است را ببیند و از بین آن‌ها انتخاب کند. یکی از فیلترهای کاربردی همین قیمت است.

7. قابلیت اعمال تخفیف و کوپن روی قیمت محصولات را داشته باشد 

گاهی می‌خواهید در مناسبت‌های مختلف روی محصولات درصدی تخفیف بگذارید. یا اینکه به بعضی از مشتریان همیشگی یا جدیدتان یک کوپن خرید محصول بدهید. اگر می‌خواستید این کار را برای فروشگاه فیزیکی‌تان انجام دهید، مجبور بودید، قیمت‌های بعد از تخفیف را خودتان دستی حساب کنید. 

اما در یک فروشگاه اینترنتی که این قابلیت را داشته باشد، خیلی راحت این اتفاق می‌افتد. یعنی نیازی نیست دستی قیمت‌های تغییر یافته را وارد وب سایت کنید، با وارد کردن میزان تخفیف یا کوپن، قیمت خودکار محاسبه شده و به خریدار نشان داده می‌شود. 

8. دارای چندین گزینه برای حمل و نقل و ارسال محصول باشد

سؤال بسیاری از مشتریانی که با ما تماس می‌گیرند این است که آیا سیستم فروشگاه ساز به ما اجازه می‌دهد، چندین روش ارسال محصول را تعریف کنیم؟! 

معمول‌ترین روش حمل و نقل و ارسال کالا، استفاده از سرویس پستی و پیک است. اما بعضی از فروشندگان قصد دارند مثلا از سیستم حمل و نقل شخصی خود بر حسب مسافت استفاده کنند. قبل از طراحی سایت فروشگاهی، به این نکته توجه کنید که آیا می‌توانید چند روش برای ارسال محصول در سایت تعریف کنید یا نه؟!

دسترسی سریع :

میتوانید برخی از امکانات وب سایت فروشگاهی را در اینجا مشاهده کنید

همچنین نمونه کار های انجام شده تیم فانوس در قسمت نمونه کار ها وجود دارد

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *