همانطور که اغلب افراد عادی در سطح وب فارسی برای بررسی قدرت یک سایت به سراغ رتبه الکسا آن میروند، افراد متخصص، سئوکارها و دیجیتال مارکترها هم سنجش مربوط به خودشان را دارند. در واقع این افراد برای اینکه قدرت یک وب سایت را بررسی کنند، به سراغ سنجش هایی به اسم پیج آتوریتی و همینطور دامین آتوریتی میروند.
اما اینها دقیقا چه چیزهایی هستند؟ چطور میتوان آنها را افزایش داد و چه سایت هایی پیج آتوریتی مناسبی دارند؟
درست مانند کارنامهای که میگوید یک دانشآموز واقعاً تکالیفش را انجام داده یا نه، برای درک این که یک صفحه از سایت چه قدر از نظر موتورهای جستجو خوب است، نیز نیاز به یک معیار و تایید داریم. در حقیقت میتوان گفت page authority مانند کارنامهای برای صفحات سایت است. درصورتی که به صفحه ای بها داده شود و برای طراحی و لینک گذاری ان وقت صرف شود، میتواند رتبه بهتری نسبت به سایر رقبای خود کسب کند.
Page authority
پیج آتوریتی را بهاختصار (PA) هم میشناسند که معنای قدرت و اعتبار صفحهای از سایت است. هر سایت از مجموعهای از صفحات تشکیل میشود که هر کدام از این صفحات به طور جداگانه بر امتیاز کلی سایت تأثیر خواهند گذاشت. صفحات بعد از گذشت زمان به میزان آتوریتی انها افزوده خواهد شد.
عملکرد page authority همانند پیج رنک گوگل است. صفحه اول هر سایت مهمترین صفحه و با ارزشترین صفحه هر سایت است. چرا که بیشترین لینکها و بیشترین ورودی سایت را صفحه اول هر سایت به خود اختصاص میدهد. به همین دلیل صفحه اول هر سایت امتیاز (PA) بیشتری نسبت به دیگر صفحات خواهد گرفت. پس اگر صفحات داخلی یک سایت امتیاز بین 0 تا 10 گرفتند صرفا به معنای ضعیف بودن سایت نیست، بلکه به معنی این است که صفحه به تازگی ساخته شده است.
MOZ
در این بین، سایت MOZ که در حوزه سئو و آموزش سئو فعالیت پررنگی دارد، یک ابزار موفق را راه اندازی کرد. نام این ابزار link-explorer است و اطلاعات زیادی در مورد سایت های مختلف سطح وب به شما میدهد. مثلا اگر آدرس سایت خودتان را در این ابزار وارد کنید، به شما آدرس تعدادی از بک لینک های سایتتان را داده و علاوه بر آن، 3 آمار دیگر با این نام ها را در اختیارتان میگذارد:
domain Authority
Page Authority
spam score
domain Authority به معنی اعتبار سئو کل دامنه سایت شماست که از میانگین اعتبار کل صفحاتتان محاسبه میشود
Page Authority به معنی اعتبار سئو هر صفحه از سایت شما است
اسپم اسکور به معنی میزان فعالیت های اسپم و غطلی است که روی سایت شما پیاده شده و ممکن است باعث جریمه شدنتان شود.
کاربرد Page Authority
ببینید، MOZ برای بررسی قدرت سئو هر سایت و صفحات آن، یک سری معیارهای شخصی دارد. مثلا اینکه سایت مورد نظر چه تعداد بک لینک دارد، چقدر محتوای خوب منتشر کرده، چه امتیازی در سئو داخلی دریافت کرده و… اما نکته مهمی که وجود دارد این است که مطمئنا گوگل برای بررسی قدرت سئو سایت شما، معیارهای خودش را دارد.
این یعنی ممکن است صفحه ای از سایت شما امتیاز 15 پیج آتوریتی را گرفته باشد اما از نظر گوگل، اعتبار آن صفحه بیشتر یا کمتر باشد چون بالاخره معیارهای خود گوگل بسیار دقیق تر است و کسی هم از آنها خبر ندارد.
در هر حال بعد از همه اینها، باید بدانیم که در حال حاضر ابزاری قدرتمندتر از ابزار سایت MOZ برای بررسی اعتبار صفحات و سئو سایت شما وجود ندارد. بنابراین در شرایط فعلی مجبوریم برای بررسی اعتبار سایت، به همین ابزار اکتفا کنیم! اما باید بدانیم گفته های سایت moz، دقیقا همان گفته های گوگل نیست و قرار نیست آن را به عنوان منبع اصلی در نظر بگیریم.
آموزش افزایش امتیاز پیج آتوریتی
1_ بک لینک خوب بسازید
در مقالات مختلف سایت MOZ که در مورد پیج آتوریتی نوشته شده، به این موضوع اشاره شده که برای افزایش آن باید بک لینک های خوب بسازید. در واقع شما با لینک گرفتن از سایت های قدرتمند، به MOZ و گوگل ثابت میکنید که وب سایت معتبری هستید. بنابراین به عنوان بهترین راهکار برای افزایش پیج آتوریتی سایت، پیشنهاد میکنم اقدام به ساخت و خرید بک لینک های خوب کنید.
2_ محتوای مناسب تولید کنید
محتوای مناسب تولید کنیدبخش اعظم سئو کلی سایت شما به وجود محتواهای مفید در آن بستگی دارد. در واقع همین مقاله ای که الان من در حال نوشتنش هستم، در حال بهبود سئو سایت و همینطور افزایش آتوریتی آن است. بنابراین به عنوان یکی از مهم ترین نکات، اقدام به تولید محتوای کاربردی و جذاب در سایت خودتان کنید.
3_ در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید
اگر مقاله سوشیال سیگنال را خوانده باشید، میدانید که فعالیت شما در شبکه های اجتماعی و همینطور فعالیت کاربران شما در شبکه های اجتماعی تان، باعث بهبود سئو سایت شما خواهد شد.
بنابراین اگر به دنبال افزایش پیج آتوریتی سایت خودتان هستید، باید به مرور سعی کنید به سراغ فعالیت در شبکه های اجتماعی مختلف مثل فیسبوک، توییتر، لینکدین و… بروید. با فعالیت در این شبکه های اجتماعی، دریافت لینک های مربوط به آن و همینطور سیگنال های آن مثل لایک، اشتراک گذاری و… سئو و پیج آتوریتی صفحات تان را افزایش میدهید.
4_ لینک داخلی بسازید
لینک های داخلی که از صفحات مختلف سایت تان به یکدیگر میدهید، در درجه اول باعث افزایش سئو کلی سایت میشود. اما در درجه دوم، باعث افزایش پیج آتوریتی آن صفحاتی میشود که لینک های بیشتری گرفته اند. در اصل شما با لینک های داخلی تعیین میکنید هر صفحه چقدر اعتبار داشته باشد.
5_ به سئو داخلی اهمیت بدهید
در کنار همه نکات گفته شده، سئو داخلی سایت تاثیر زیادی روی بهبود پیج آتوریتی سایت تان دارد. در واقع تعداد زیادی از فاکتورهای سئو داخلی، پایه ای ترین مواردی هستند که باید برای بهینه سازی سایت آنها را اجرا کنید.
به عنوان مثال: اگر سایت شما محتواهای زیادی داشته باشد و بک لینک های خوبی هم برایش ساخته باشید اما سرعتش را بهینه نکرده باشید، عملا بخش اعظمی از سئو را اجرا نکرده و در مقابل بهینه شدن سایتتان سد ساخته اید. بنابراین همیشه در سئو به تکنیک های پایه ای قبل از اجرای دیگر تکنیک ها توجه کنید.